Uitblijven van de steun voor onze varkensboeren

Op 14 december 2015, over deze onderwerpen: Landbouw, Lokaal ondernemen en landbouw

N-VA Kamerlid Rita Gantois uit haar grote frustratie over het uitblijven van de steun voor onze varkensboeren

Een eenmalige steun van 30 miljoen euro die binnen het Ketenoverleg toegezegd werd in een “historisch” akkoord op 31/08/2015 na wekenlange onderhandelingen, uit te keren binnen een korte termijn!
Onze varkensboeren werken dag en nacht, produceren de beste producten, worden daarnaast verplicht om te investeren in milieuvriendelijke en sanitaire maatregelen, produceren daardoor tegen een duurdere kostprijs dan de ons omringende landen. Zij worden meer dan ergens anders gecontroleerd op voedselveiligheid en worden daar alleen maar voor gestraft en daarenboven blijft het Russisch embargo aanhouden …
De situatie is zo precair, de verliezen lopen op, de spaarpotten raken leeg, de financiële putten dieper, sociale en menselijke drama’s zijn onvermijdelijk!

De eenmalige toeslag was een lichtpuntje, waardoor een beetje toekomstperspectief geschapen werd! Het niet uitvoeren van de overeenkomst is onaanvaardbaar, voor 15 december 2015 verwachten de landbouworganisaties van de ketenactoren een werkbaar realistisch voorstel! Wat kon voor de melkboeren waar het akkoord wel correct uitgevoerd werd, moet ook gerealiseerd worden voor de varkensboer! Een historisch akkoord is maar “historisch” wanneer engagementen en beloftes nagekomen worden!