Militaire basis sluit

Op 12 december 2021

Triestig nieuws. De militaire helikopters vertrekken uit Koksijde, de legerbasis gaat straks volledig dicht. Jammer, want de nieuwe plannen voor de basis konden eigenlijk perfect gecombineerd worden met het behoud van de helikopters.

Hoe zit het precies ineen?

De militaire basis in onze gemeente sluit. De helikopters verhuizen ten vroegste in 2025 naar Oostende. Daar moet eerst nog nieuwe infrastructuur worden gebouwd. De helikopters zullen in de toekomst wel nog beperkte trainingsoefeningen uitvoeren in Koksijde. Maar er zullen dus géén militairen permanent aanwezig blijven.

Wat zijn de plannen met de site?

De gemeente onderhandelt vandaag om de gronden van de basis aan te kopen. Er is ook al een mooi plan opgemaakt voor de reconversie, de nieuwe invulling van de site. Er komt extra ruimte voor fietsen, natuur en bos, en ook voor economische ontwikkeling. De landingsbanen blijven behouden. De heraanleg wordt alvast geen immobiliënproject. Op de basis worden dus geen grootschalige woonprojecten gepland. Wel zullen de gemeentelijke werven in Koksijde dorp en Oostduinkerke dorp sluiten. Die diensten verhuizen naar de oude kazernes aan de Robert Vandammestraat.

Waar legt N-VA de nadruk op?

• Door de verhuis van de werven komt bouwgrond vrij in Koksijde dorp en Oostduinkerke dorp. De N-VA wil dat die grond daar gebruikt wordt voor betaalbare woningen voor onze eigen inwoners.
  • De ruimte die wordt voorzien voor bedrijven moet worden ingevuld door kmo’s. Niet door baanwinkels, noch detailhandel. Deze zone mag onze bestaande handelskernen niet verzwakken.
  • Natuurbeleving moet mee centraal staan. De overgang tussen duin en polder is prachtig. Ook extra bos moet een plaats krijgen.
  • Meer plaats voor fietsers is voorzien, met onder andere ook een extra fietspad naar Veurne. De N-VA wil nog meer ruimte voor mountainbikers. Onze Vlaamse duinencross moet behouden blijven.
  • Het containerpark zou volgens de plannen verhuizen naar de N8 - Ten Bogaerde laan. De N-VA vreest dat die drukke baan daardoor nog verder vastloopt. Verdere mobiliteitsstudies zijn nodig