N-VA wil belastingkrediet voor lage activiteitinkomsten ook toekennen aan forfaitaire zelfstandigen

Op 20 februari 2016, over deze onderwerpen: N-VA nationaal

Belastingplichtigen die forfaitair worden belast, kunnen voortaan genieten van het belastingkrediet voor lage activiteitinkomsten, net als zelfstandigen met een ander belastingstelsel. Kamerleden Rita Gantois en Veerle Wouters (N-VA) hebben daartoe een wetsvoorstel ingediend

Gantois en Wouters spreken van een sociale maatregel. Ze willen met dit voorstel een uitzondering wegwerken. “Kleine zelfstandigen spelen een belangrijke economische en maatschappelijke rol en die moeten wij ondersteunen. We mogen tevens het doel van dergelijk belastingkrediet niet vergeten, en dat is de belastingplichtige met lage inkomsten een hoger netto-inkomen te bezorgen. Er is dan ook geen reden om een onderscheid te maken louter op basis van fiscaal stelsel”, legt Gantois uit.

Tienduizenden kleine zelfstandigen zoals slagers, bakkers, schoenmakers, landbouwers en (stagiairs-)vrije beroepers, die op basis van forfaitaire grondslagen worden belast, hebben lage inkomens uit arbeid. Zij worden echter uitgesloten van de mogelijkheid om tot maximaal 670 euro terug te krijgen van de fiscus wanneer zij een laag activiteitinkomen kunnen aantonen tussen 4.960 euro en 21.520 euro (geïndexeerde bedragen aanslagjaar 2015).

“Nochtans staan velen onder hen aan het begin van hun loopbaan. Een hoger netto inkomen zou het financiële plaatje van een eigen onderneming draaglijker maken, zoals de mogelijkheid om de eerste sociale lasten te betalen”, zegt Wouters. Dit N-VA-voorstel wordt breed gedragen binnen de meerderheid. Coalitiepartners CD&V, Open VLD en MR steunen dit voorstel en hebben het mee ondertekend.

Contact:

Rita Gantois: 0486/83.19.94.